بیماری های سگ : ۱۱ بیماری شایع و علائم آن + روش درمان | وتل

بیماری های سگ

سگ ها به عنوان وفادارترین حیوان، در طول تاریخ با انسان همدم بوده است. سگ ها می توانند بهترین حیوان خانگی باشند به شرط آنکه، بهداشت آنها به خوبی رعایت شود. انواع بیماری های میکروبی، از جمله هپاتیت، هاری، کورونا ویروس، آنفلوانزا، پارا آنفلوانزا، لپتوسپیروز، و دیستمپر در سگ ها وجود دارد. بنابراین، لازم است نسبت به پیشگیری و درمان این بیماری های سگ با مشاوره دامپزشکی اقدام کنید.

مهم ترین بیماری های سگ شامل انواع عفونت های ویروسی، باکتریایی، و انگلی می باشد، که برخی از آنها شایع تر و خطرناک تر هستند. اغلب بیماری های سگ در جاهای شلوغ و پرجمعیت شایع می باشند، بنابراین، یکی از راه های پیشگیری و به حداقل رساندن خطر شیوع بیماری ها، این است که از بردن سگ ها به مناطق شلوغ و تماس با سگ های دیگر اجتناب نمایید. انواع عفونی بیماری های سگ معمولا از طریق هوا منتقل می شوند، و از راه تنفسی، به جریان خون حیوانات راه می یابند، و ممکن است از طریق محل خواب مشترک، ظروف، وسایل نظافت، توسط حیوانات یا حشرات آلوده، و از طریق زخم های باز سرایت نماید.

انواع بیماری های سگ، بهمراه علائم آنها

همانند انسان، انواع زیادی بیماری های سگ وجود دارد، که برخی از این بیماری های سگ اهمیت بیشتری دارند. به خاطر اینکه، مسری و مهلک هستند. مهم ترین و شایع ترین بیماری های سگ به شرح زیر می باشند.

۱. کرونا ویروس سگ ها

یکی از انواع بیماری های سگ می باشد که ایجاد عفونت روده ای می نماید، و تا حد زیادی مسری بوده و سگ های اهلی و وحشی را آلوده و مبتلا می کند. عفونت این ویروس به دو سوم بالایی روده کوچک محدود می شود. در بسیاری از مواقع ممکن است بیماری هیچ علامتی نداشته باشد، و عفونت خود به خود ازبین خواهد رفت. با این حال، عفونت کروناویروس می تواند برای توله سگ ها و سگ هایی که همزمان دچار عفونت های دیگری مانند پاروویروس هستند مشکل ساز باشد.

علائم: در سگ های مسن تر معمولا بدون علامت است ولی در علائم شامل استفراغ، اسهال، و دهیدراسیون یا کم آبی بدن می باشد. درمان با تزریق مایعات و الکترولیت ها به مقدار زیاد انجام می شود.

با توجه به اینکه، این بیماری یکی از انواع کشنده بیماری های سگ می باشد، بنابراین اگر مشکوک به آلوده شدن توله سگ تان به کرونا ویروس هستید حتما بایستی حیوان را به دامپزشک جهت معاینه و درمان نشان دهید.

۲. دیستمپر سگی

بیماری دیستمپر سگی

دیستمپر سگی، جزو شناخته شده ترین بیماری های سگ، و یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک و مهمی است. این بیماری می تواند از طریق هوا و راه تنفسی از یک سگ آلوده به دیگری منتقل شود. دیستمپر جزو آن دسته از بیماری های سگ می باشد که به شدت مسری بوده و در حال حاضر درمانی هم برای معالجه آن وجود ندارد. به همین دلیل، بسیار مهم است که سگ خود را به دامپزشک ببرید تا برای پیشگیری از این بیماری کشنده، واکسیناسیون انجام شود.

علائم: تب بالا، سرفه، بیحالی، بی اشتهایی، تنفس سنگین، چشمان قرمز، و آبریزش بینی. اسهال و استفراغ هم ممکن است ایجاد شود. اگر مظنون به بیماری دیستمپر سگ خود هستید، حتما بلافاصله با کلینیک دامپزشکی تماس بگیرید، و تا زمانی که از پذیرش دامپزشکی تاییدیه نگرفتید هرگز سگ بیمار را به کلینیک نبرید، چون باعث انتقال آلودگی به سایرسگ ها در کلینیک خواهد شد.

۳. پارو ویروس

پارو ویروس سگی یک بیماری ویروسی فوق العاده مسری و یکی از مهلک ترین بیماری های سگ است. این بیماری از طریق مدفوع سگ آلوده، ظروف آب،  غذا، لباس و فرش منتقل می شود. بنابراین، خیلی مهم است که شما حتما بایستی نسبت به تزریق واکسن پارو ویروس برای سگ تان اقدام کنید، بخاطر اینکه بسیار مسری بوده و می تواند بر روی اشیاء ماه ها زنده بماند.

علائم: بی اشتهایی، بیحالی، اسهال خونی و استفراغ مداوم. اگر فکر می کنید که علائم این بیماری در سگ شما وجود دارد، بی درنگ با دامپزشک تماس بگیرید، و منتظر بمانید تا پذیرش جهت بردن سگ به کلینیک به شما وقت و اجازه دهد، وگرنه، ممکن است سگ آلوده شما باعث انتقال پارو ویروس به سگ های دیگر در کلینیک شود.

۴. آنفلوانزای سگی

آنفلوانزای سگی، یک عفونت ویروسی تنفسی و جزو بیماری های سگ با قدرت سرایت کنندگی بسیار بالا است که می تواند عارضه کنل کاف ایجاد نماید. کنل کاف، یکی از رایج ترین بیماری های سگ ها است که منجر به عفونت نای و ریه در آنها می شود. این بیماری به راحتی بین سگ هایی که در تماس بسیار نزدیک با هم هستند منتقل می شود.

علائم: سرفه، عطسه، ترشحات بینی، مشکلات تنفسی، تب متغیر، بی اشتهایی، و بیحالی. در صورت مشاهده علائم آنفلوانزا، بلافاصله با دامپزشک مشورت نمایید، چون در صورت عدم موفقیت در درمان این بیماری، ممکن است عوارض ثانویه ای مانند پنومونی ایجاد شود.

۵. پارا آنفلوانزای سگی

بیماری پارا آنفلوانزای سگی

پارا آنفلوانزای سگی، یک بیماری ویروسی تنفسی مسری می باشد که از طریق تماس با سگ های آلوده، ظروف و محل خواب مشترک، قابل انتقال است. ویروس می تواند به سرعت در بین سگ هایی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند سرایت نماید. برای درمان بیماری، دامپزشک به سگ شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

علائم: سرفه، تب، ترشحات بینی، بی اشتهایی، و کاهش انرژی و بی رمقی. در صورت مشاهده این علائم در سگ تان بالافاصله با دامپزشک جهت معاینه و درمان مشورت نمایید.

۶. بیماری کنل کاف

بیماری کنل کاف، معروف به تراکئوبرونشیت سگی، یک بیماری عفونی و بسیار مسری و جزو مهم ترین بیماری های سگ است. این بیماری از طریق هوا، بخصوص در نواحی پر تراکم انتقال پیدا می کند. داروی بیماری کنل کاف معمولا به صورت اسپری بینی تجویز می شود، هرچند یک داروی تزریقی هم مخصوصا برای سگ هایی که خیلی درد و ناراحتی دارند در دسترس می باشد.

علائم: سرفه های خشک و حساس، قی کردن، و ترشحات بینی. اغلب بی اشتهایی، گاهی عفونت ثانویه به صورت پنومونی، تب شدید، بیحالی، و در بسیاری از موارد مرگ اتفاق بیافتد.

۷. لپتوسپیروز

لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی است و معمولا از طریق آب آلوده منتقل می شود، بنابراین، سعی کنید از خوردن آب های آلوده گودال ها، برکه ها، حوضچه ها، دریاچه ها، مخازن یا کانال های آب توسط سگ جلوگیری کنید. منبع و مخزن اصلی آلودگی ادرار موش، خوک، و گاو می باشد، که به احتمال زیاد مزارع را آلوده می کند.

علائم: تب بالا، بی اشتهایی، استفراغ، بیحالی، افسردگی، درد عضلانی، اسهال، و مشاهده خون در ادرار. لپتوسپیروز کبد و کلیه ها نیز درگیر می کند، بنابراین باید مواظب نوشیدن آب زیاد و دفع ادرار بیش از حد، چشمان زرد و استفراغ مداوم باشیم.

۸. هپاتیت سگی

بیماری پارو ویروس سگ

هپاتیت سگی، معروف به بیماری روبارث، یکی از بیماری های سگ است که اغلب با دیستمپر سگی اشتباه گرفته می شود. این بیماری ویروسی می تواند از طریق مدفوع، ادرار، خون و بزاق انتقال یابد.

نشانه های بیماری: تب بالا، سرفه، بی اشتهایی، افسردگی، استفراغ، لثه های رنگ پریده، و درد شکمی. علائم زردی نیز می تواند به دنبال آلوده و عفونی شدن کبد و کلیه ها توسط این عفونت آشکار شود. با توجه به اینکه هپاتیت سگی یکی از مسری ترین بیماری های سگ می باشد، لذا اجازه تماس و نزدیک شدن سگ تان به سایر سگ ها را ندهید، و مدفوع او را پاک نمایید.

۹. هاری

هاری یکی از مهم ترین بیماری های سگ است. یک بیماری ویروسی که اغلب کشنده می باشد. این بیماری خطرناک زمانی به سگ ها منتقل می شودکه توسط یک حیوان آلوده ای مانند گرگ یا خفاش مورد حمله قرار گرفته باشند، در واقع، گاز گرفتگی توسط این قبیل حیوانات آلوده باعث انتقال ویروس ها به بدن سگ ها می شود. دو نوع هاری وجود دارد، “خشمگین”، و “فلج کننده”. هاری خشمگین باعث می شود که در سگ  یک سری تغییرات شدید رفتاری ایجاد شود و او را به حیوانی بسیار خشمگین و حمله کننده تبدیل می کند. هاری فلج کننده علائمی مانند ضعف و از دست دادن تعادل و تطابق، و در نهایت فلجی ایجاد می کند.

علائم: تب شدید، تشنج، فلجی، فک افتاده، ناتوانی در بلعیدن، عدم تعادل، کمرویی یا برعکس خشمگین بودن، تغییرات رفتاری مکرر، پارگی دهان.

اگر سگ شما توسط حیوان دیگری گاز گرفته بشود و زخمی شود، یا شما شک کنید که او ممکن است آلوده به هاری شده باشد، بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید و موضوع را به ایشان اطلاع دهید، حتی اگر قبلا به سگ تان واکسن هاری مایه کوبی کرده باشید.

۱۰. کرم قلب

بیماری کرم قلب سگ

گروهی از بیماری های سگ، از نوع انگلی می باشند. کرم قلب انگلی است که در قلب سگ زندگی می کند، اسم این کرم دیروفیلاریا ایمیتیس می باشد و بیماری حاصله دیروفیلاریازیس گفته می شود. این انگل می تواند به قلب، رگ های خونی و ریه های سگ آسیب جدی وارد نماید، و یک عفونت مهم و کشنده ای را ایجاد کند. نوزاد یا لارو کرم های قلب از طریق پشه ها و اغلب در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری منتقل می شوند. اگر سگ شما مبتلا به کرم قلب شده باشد، برنامه غذایی سخت گیرانه استروئیدی، مصرف آنتی بیوتیک، و تزریق آرسنیک آلی پیشنهاد می شود. آسان ترین و کم هزینه ترین روش برای پیشگیری از آلوده شدن سگ به کرم های قلبی، انجام آزمایش خونی سالیانه و مصرف قرص های ضد انگلی است.

علائم: بیحالی، سرفه، مشکلات تنفسی، بیماری قلبی، کاهش وزن. با مشاهده علائم بلافاصله با دکتر دامپزشک تماس بگیرید.

۱۱. بیماری لایم

این بیماری توسط یک نوع باکتری به نام بورلیا بورگدوفری و از طریق نیش کنه های خونخوار به سگ ها منتقل می شود. زمانی که این باکتری در جریان خون سگ وارد شد، به مفاصل منتقل شده و در توله سگ ها درد شدید ایجاد می کند. بیماری لایم جزو بیماری های سگ خطرناکی است که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. برای پیشگیری از بیماری لایم، واکسن و جهت درمان از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

علائم: درد، بی اشتهایی، تب، لنگش. در صورت بروز علائم حتما با دامپزشک تماس بگیرید.

نکته مهم این است که اغلب بیماری های سگ قابل سرایت به انسان می باشد، بنابراین ضرورت دارد به طور مراقب خود و اطرافیان نیز باشیم.

منابع:
policygenius.com