ورم شکم گربه و عوامل موثر بر آن

ورم شکم گربه

ورم شکم گربه یک بیماری خیلی جدی و خطرناک است که ممکن خیلی زیاد بر روی گربه اثر بگذارد و سبب مرگ و میر آن شود. همان‌طور که می دانید گربه ها درد خود را نشان نمی دهند گاهی چندین ساعت ممکن است با آن درگیر باشد تا صاحب آن متوجه شود. عوامل زیادی امکان دارد باعث این عارضه در گربه ها شود.

ورم شکم گربه یک عارضه کاملاً جدی است که امکان دارد به شدت روی گربه اثر بگذارد و باعث مرگ آن شود. از آنجایی که گربه ها درد خود را آشکار نمی کنند امکان دارد گاهی چندین ساعت درگیر آن باشند تا صاحب آن متوجه ناراحتی گربه شود. ورم شکم گربه بر روی اعضای پیرامون خود فشار ایجاد کرده و باعث می شود خون رسانی به عضو های حیاتی بدن کاهش یابد. سرانجام امکان دارد با یک وضعیت فوری روبرو شوید. این عارضه در گربه به ورم حاصل از اجتماع گاز یا مایع گفته می شود که می تواند نشانه یکسری از مسائل شامل پرخوری تا ناراحتی کارایی کبد و کلیه باشد

نشانه های جامع ورم شکم گربه شامل: معده باد کرده، سعی بی فایده برای بالا آوردن، بی رنگ شدن لثه گربه، درماندگی و بی حالی، ترشح آب دهان و روان شدن آن از دهان، تنگی نفس، بالا رفتن ضربان قلب و بی هوش شدن می باشد.

آشنایی با عوامل رایج ورم شکم گربه

عوامل رایج ورم شکم گربه شامل:

۱. سوء تغذیه:

گربه هایی که به سوء تغذیه مبتلا هستند معمولاً شکم متورم دارند. در این صورت انگار چربی یا اندام شکم کم شده است. سوء تغذیه در گربه ها در حالات زیر متداول است:

• گیاه خواری زیاده از حد
  • کمبود انواع ویتامین
  • زیاده روی در خوردن غذا هایی که محتوی روغن گیاهی هستند

۲. سوءهاضمه و یبوست:

گربه هایی که سوءهاضمه و یبوست دارند شکم آن ها متورم شده است. گربه هایی که یبوست دارند در زمان دفع زور زیاد زده که همراه با ناله می باشد. استفراغ یا بی اشتهایی از جمله دیگر علائم آن می باشد. علت به وجود آمدن یبوست به دلیل استفاده از غذا های خشک، نخوردن آب کافی، گرفتگی، ناهماهنگی غدد درون ریز و مشکلات رفتاری به وجود می آید.

آشنایی با ورم شکم گربه

۳. جمع شدن مایع در شکم

جمع شدن مایعات در شکم به دلیل آسیب به عروق خونی، بافت های داخلی و غدد شکمی به وجود می آید که سبب ورم شکم گربه می شود؛ و همچنین گاهی این مشکل به دلیل اختلال در کارایی و صدمه به کلیه و کبد ایجاد می شود. سرعت تراوش مایعات به درون حفره شکم می تواند یا به آهستگی یا خیلی سریع اتفاق بیفتد. صدمه امکان دارد با اختلالات تنفسی، بی اشتهایی، بی حالی همراه باشد. اگر با مشکل کبد و کلیه همراه باشد ممکن است نشانه هایی مانند تشنگی زیاد، زردی، پایین آمدن وزن، بی رنگ شدن لثه و تغییر رنگ زبان وجود داشته باشد.

۴. گرفتگی دستگاه گوارش:

مشکلات مربوط به روده و معده می تواند به علت داخل شدن جسم خارجی مانند توپک های مویی، یبوست، فتق، چسبندگی ها و تومورها رخ دهد. دقت داشته باشید که اگر احتمال گرفتگی می دهید بهتر است عکس برداری صورت گیرد تا به اطمینان برسید در این صورت مراحل درمانی را شروع کنید.

۵. کرم روده

یکی دیگر از عوامل رایج ورم شکم گربه کرم روده می باشد. اقسام مختلفی از انگل های روده ای وجود دارد که آلودگی به وسیله این انگل ها خیلی مشکل ساز و خطرناک است و این نشانه ها در بچه گربه ها بسیار است.

علائم مربوط به این عارضه حاوی، استفراغ، اسهال، مدفوع خونی، بی اشتهایی و پایین آمدن وزن است. متداول ترین علامت از کرم های روده اجسامی شبیه برنج در مدفوع گربه پیرامون مقعد آن دیده می شود.

۶. پرخوری و چاقی:

خیلی کم پیش می آید که گربه ها از آنچه که احتیاج دارند زیادتر غذا بخورند، هر چند می توانند غذا را بسیار سریع و نجویده بخورند این عمل زمانی اتفاق می افتد که چند گربه با هم هستند. ورم شکم گربه به دلیل خوردن غذای زیاد در طی چند ساعت و زمانی که غذا هضم شد از بین می رود. چاقی هم سبب ورم شکم می شود.

علت ورم شکم گربه

۷. بارداری:

در طول بارداری به علت نمو بچه گربه ها و محلولی که پیرامون آن ها قرار گرفته باعث می شود شکم گربه باردار بعد از 20 روزگی ورم کند. اگر شکم گربه بسیار متورم شود امکان دارد بچه گربه ها مانند توده های کوچک در شکم مادر حس شوند. ناگفته نماند که از لمس شکم گربه در خانه جلوگیری نمایید زیرا که می تواند به جنین صدمه وارد کند.

۸. چرک رحم:

از دیگر عوامل رایج ورم شکم گربه می توان به چرک رحم اشاره نمود. این بیماری یک بیماری فوری و خیلی خطرناک است. گربه های ماده که بالاتر از 5 سال هستند و عقیم نشدن خیلی بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

پیشنهادهای ویژه در رابطه با ورم شکم گربه

برای جلوگیری از ورم شکم گربه پیشنهاد های ویژه ای وجود دارد که در این بخش به آن ها می پردازیم.

• سعی کنید غذای گربه را به چندین وعده تقسیم بندی کنید.
  • مانع زیاده روی در مصرف غذا و رقابت بر سر غذا شوید.
  • جلوگیری از مصرف آب زیاد
  • انجام آزمایشات متعدد، اعمال معاینه و رادیولوژی برای تفکیک بارداری، پیومترا و گرفتگی
  • پیشبرد برنامه های ضد انگلی مرتب
  • قبل از اینکه غذای خشک را به گربه بدهید کمی آن را خیس نمایید.
  • تنظیم مقدار فیبر مورد نیاز در غذای گربه
  • بعد از غذا بایستی فعالیت گربه را تا حد ممکن محدود نمود.

به شما پیشنهاد می شود برای بهره گیری از خدمات مشاوره دامپزشکی وتل یاری بخواهید.

بیماری حیواناتگربه